De dagen worden weer langer en inmiddels bereiken de temperaturen dubbele cijfers. Het fietsseizoen komt er weer met rasse schreden aan. De ambities voor het seizoen 2017 zijn weer onverminderd groot en daarom is het goed om jullie een inkijkje te geven wat we met de club willen bereiken en wat jullie van ons mogen verwachten.
Ook in de wintermaanden vergadert het bestuur iedere twee weken. Om de week bespreken we de plannen van het komende jaar. Duidelijk is dat we allemaal weer staan te trappelen om op de fiets te stappen. Dat is ook niet zo gek als je nu al bezig bent met het plannen van mooie tochten voor het komende seizoen, het organiseren van de ‘grote’ buitenland trip, het begin van de trainingen en ga zo maar door.
Als ABN AMRO Fietsclub hebben we net als veel afdelingen binnen de bank in een OGSM bepaald wat onze doel is voor het komende jaar. Deze hebben wij voor onszelf vertaald in de volgende ‘objective’: een toegankelijke vereniging die alle sportieve ABN AMRO fietsers de mogelijkheid biedt om zich sportief te ontwikkelen door het organiseren van sportieve en sociale activiteiten rond de fietssport. We hebben dit vertaald in een vijftal zogenaamde strategieën waarmee we ons doel willen bereiken. Zo proberen we ook focus te houden op wat echt belangrijk is.
Een belangrijke doelstelling blijft voor ons ook dit jaar weer de ledenwerving. Niet groei om de groei, maar omdat we overtuigd zijn dat we als grotere vereniging veel meer te bieden hebben voor alle leden. Dan kunnen we ook daadwerkelijk overal in Nederland actief zijn en collega’s rond onze gezamenlijke hobby in contact brengen. Daarbij kijken we niet alleen naar ABN AMRO, maar willen we ook in contact komen met onze collega’s bij de dochterondernemingen. Onze vurige wens is om het huidige ledenaantal van 111 leden te laten stijgen naar 150 leden aan het eind van het seizoen. Hiervoor organiseren we ook een aantal #bikehard evenementen. Maar daarvoor hebben we jullie ook nodig om collega’s enthousiast te maken, zoals bijvoorbeeld via de #ikwildiepet actie vorig jaar.
In alle enquêtes uit voorgaande jaren geven jullie aan dat samen fietsen één van de belangrijkste redenen is om lid te zijn van de fietsclub. Daarom proberen we ook komend seizoen opnieuw een aantrekkelijk aanbod van tochten samen te stellen waar we gezamenlijk aan kunnen deelnemen ongeacht het niveau. Ook hier houden we rekening met jullie vraag om buiten de randstad meer activiteiten te plannen. In de nieuwe jaarkalender zullen jullie zien dat we veel tochten in het midden van het land gezamenlijk willen fietsen. Daarnaast bouwen we voort op het succes van ons tijdrit team in de Red Bull Kop-over-Kop race door dit jaar twee teams in te schrijven. En na het leuke buitenland weekend van vorig jaar wagen we ons dit jaar aan een grote en kleine buitenlandse fietstrip.
Het halen van onze sportieve doelen begint met kennis & kunde rond het fietsen. Waarschijnlijk is een groot deel van onze leden – net zoals wij - ook gewoon ooit op de fiets gestapt zonder een specifiek plan. Pas later ga je stil staan bij alles wat er komt kijken bij duursport; fietstechniek, materiaal, training en voeding. Deze kennis willen we graag onderling delen. Dit doen we door praktijk en theorie rond de fietssport eenvoudig beschikbaar te maken. Samen met The Cycling Academy gaan we weer buitentrainingen organiseren om ons voor te bereiden op de tochten. Daarnaast staan er een aantal workshops rond techniek, voeding en trainen op het programma. Om verantwoord in grotere groepen te fietsen bieden we in april de cursus NTFU Road captain aan.
Naast onze hobby is het met name onze (oude) werkgever die ons bindt. Daarom vinden we het ook belangrijk om zoveel mogelijk collega’s met elkaar in contact te brengen. Door de hele bank en door het hele land. Want wat is er leuker dan jouw netwerk te vergroten en collega’s beter te leren kennen terwijl je afziet tijdens een prachtige fietstocht. Als fietsclub proberen we daarom ook zo zichtbaar mogelijk te zijn. Daarvoor is onze marketing en communicatie via verschillende kanalen erg belangrijk. Ook dit jaar bouwen we daarom verder aan onze website, onze facebook pagina, via narrow casting (de TV schermen) en de Strava community om onze zichtbaarheid online en offline te vergroten. Verder willen we experimenteren met virtuele events zoals de online community Zwift.
Tot slot willen we als bestuur ook vooral organiseren wat jullie belangrijk vinden. Als maatstaf nemen we hiervoor de groei van onze NPS score. In hoeverre zouden jullie fietsende collega’s het lidmaatschap aanbevelen. Leden als ambassadeurs noemen we deze strategie. Jullie weten beter dan wij wie binnen de bank fietst en wie het leuk zou vinden om lid te worden. Daarom doen we ook een beroep op jullie bij het enthousiast maken van collega’s voor onze club. Je zult daarmaast merken dat we jullie ook vaker om feedback zullen vragen. Wat vinden jullie leuk? Wat zou de fietsclub meer moeten organiseren? Hoe vinden jullie de kwaliteit van de georganiseerde activiteiten? Wees daarbij ook eerlijk over jouw verwachtingen. Daarom vragen we jullie ook met enige regelmaat een korte enquête in te vullen. We vragen een paar minuten van jullie tijd om de club beter te maken. Alleen dan kunnen we ook echt meerwaarde aan het lidmaatschap toevoegen en gaan we met de juiste activiteiten aan de slag.
Hopelijk sluiten bovenstaande plannen goed aan op jullie verwachtingen van de fietsclub. Mis je activiteiten? Heb je leuke ideeën of vind je dat dingen anders moeten worden georganiseerd, wil je zelf een evenement in jouw omgeving organiseren? Laat het ons vooral weten!
Ondertussen tellen wij de dagen af naar de start van het seizoen! Bank hard #Bikehard!
Met sportieve groet,
Maurits de Neree